Velkommen til Renault Trucks indhold
Pressemeddelelse
Renault Trucks Diamond Echo trodser Finlands ekstreme kulde
#JoinTheGoodMove
Dec. 19 2024
Renault Trucks E-Tech T Diamond Echo trodser Finlands ekstreme kulde
Efter at have kørt 23.000 kilometer på tværs af Europa afsluttede den elektriske Renault Trucks' Diamond Echo lastbil sit roadshow i Lapland. På den sidste etape faldt temperaturerne til -19°C.
Renault Trucks E-Tech Diamond Echo har tilbagelagt 23.000 kilometer i Europa siden rejsen startede fra Renault Trucks hovedkvarter i Lyon i april sidste år. Ruten gik gennem Frankrig, Holland, Storbritannien, Spanien, Schweiz, Belgien og Tyskland, hvor lastbilen dagligt gennemførte strækninger på op til 700 km. Den længste distance, som denne Renault Trucks E-Tech T klarede på én opladning, var 360 km på sin kørsel mellem Schweiz og Tyskland.
I den afsluttende fase satte Renault Trucks E-Tech Diamond Echo kurs mod Finland i december 2024 for at demonstrere elektriske lastbiler ydeevne under barske klimaforhold. Ved ankomsten til Finland kørte Diamond Echo 1.600 kilometer mellem Helsinki og Rovaniemi i Lapland, inklusiv en rute på 250 km på én opladning og en dag blev der kørt 700 km med to mellemladninger. Denne ekspedition har bidraget til at fjerne en række fordomme om elektriske lastbilers rækkevidde og ydeevne i ekstrem kulde.
Overbevisende resultater i ekstreme temperaturer
"Denne test i Finland har bekræftet, at elektriske lastbiler forbliver fuldt operationelle, selv under barske vinterforhold," fortæller Régis Pierrelle, direktør inden for elektromobilitet hos Renault Trucks. "Modsat hvad mange tror, havde vi ikke udfordringer med rækkevidden, opladningsmuligheder eller opladningstider. Opvarmning af førerhuset havde ingen væsentlig indvirkning på rækkevidden, primært takket være Renault Trucks' programmerbare forvarmningssystem, som optimerer energiforbruget."
Under disse barske klimaforhold, med temperaturer helt ned til -19°C, opretholdt den elektriske lastbil en ydeevne på niveau med dieselbiler. Kulden medførte kun en mindre stigning i energiforbruget (mellem 10 og 15%), hovedsageligt på grund af faktorer, der påvirker alle drivlinetyper, såsom aerodynamik og vinterdæk.
"En af vores kunder i Finland fortalte, at på en dag med -30°C sidste vinter var den eneste lastbil i hans flåde, der kunne starte, en elektrisk Renault Trucks-model. Dieselbilerne stod stille på grund af AdBlue-krystallisering," tilføjede Régis Pierrelle. Dette er endnu et bevis på elektriske lastbilers pålidelighed under ekstreme kuldeforhold.
Med denne sidste etape afslutter Renault Trucks et år med praktiske testkørsler af funktionalitet og pålideligheden af sine elektriske løsninger.