Transport solution

Hvad er miljøpåvirkningen fra batterier til elektriske lastbiler?

Elektromobilitet

4min
Renault Trucks D E-TECH en recharge dans une station électrique - nouveau facelift avec équipement GSR (General safety regulation ; règlement de sécurité général)

Når man skifter til en flåde af elektriske lastbiler, er et ofte stillet spørgsmål, om batterierne har en indvirkning på miljøet. Hos Renault Trucks begrænser vi denne indvirkning. Ved at holde styr på alle de batterier, vi introducerer på markedet, kan vi overvåge deres ydeevne for at optimere dem. Gennem hele deres levetid kan vi servicere dem for at forlænge deres brug. Når de når enden af deres livscyklus, har vi faciliteter til reparation og genanvendelse. 

Hvad er miljøpåvirkningen fra vores batteriproduktion?

Volvo-koncernen har iværksat foranstaltninger for at sikre, at udvindingen af lithium, der er afgørende for fremstillingen af lithium-ion-batterier, sker med respekt for miljøet og sundheden for de mennesker, der arbejder i minerne. Vi sørger for, at vores leverandører overholder de internationale anbefalingsmærker, der er godkendt af medlemmer af OECD (Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling). Dette er tilfældet for næsten alle.

De mineraler, der anvendes til batteriproduktion, herunder lithium-ion, grafit, nikkel eller kobolt, er ikke sjældne metaller. I en rapport, der blev offentliggjort i 2021, vurderer Det Internationale Energiagentur (IEA), at der i dag er tilstrækkelige reserver på jorden til produktion af batterier (kilde: IEA): T&E Monitoring af offentlige bekendtgørelser om planlagt produktionskapacitet for battericeller, april 2021).

Takket være disse tiltag og vores forpligtelser reducerer vi i høj grad vores batteriers indvirkning på miljøet.

Man charging Renault Trucks E-Tech D

Er batterier til elektriske lastbiler dårlige for miljøet?

Den potentielle globale opvarmning som følge af batteriproduktion kompenseres hurtigt med en elektrisk lastbil! For eksempel udleder produktionen af de fire 66 kWh batteripakker, der er nødvendige for Renault Trucks E-Tech D, i øjeblikket 20 tons CO2. Men brugen af den muliggør en besparelse på 30 tons CO2 om året sammenlignet med dens dieselmodstykke (i Frankrig). CO2-udledningen fra batteriproduktionen bliver derfor hurtigt kompenseret.

Hvad er batteriets levetid?

Batteriets levetid afhænger af flere faktorer. Den måde, køretøjet køres på, og batteriets opladningspraksis spiller en væsentlig rolle for batteriets levetid. For at opnå den længst mulige levetid, vi tilbyder kurser at hjælpe dine chauffører med at bruge batterierne korrekt og genoplade dem under de bedste betingelser. Dette forbedrer også din rentabilitet ved at styre din flåde af elektriske lastbiler. Samtidig tilbyder vi nogle overvågningsværktøjer. Disse værktøjer overvåger dine batteriers tilstand (eller SOH State of Health) i realtid og giver dig en vedligeholdelsesplan, som igen sikrer maksimal levetid. Vores vedligeholdelseskontrakter er skræddersyet til elektriske køretøjer og tager også hensyn til de begrænsninger, der er forbundet med din forretningsaktivitet. Desuden for en sikker overgang til el, vi garanterer vores batterier i en periode på 2 til 8 år, afhængigt af modellen.

Hvad sker der, hvis batterierne bliver mindre effektive?

Hos Renault Trucks skelner vi mellem batteriets første levetid og det, vi kalder dets anden levetid. Batteriets første levetid er hele den tid, det har været brugt, siden det oprindeligt blev monteret på din lastvogn. Dets anden brug kan finde sted i den samme anvendelse (men det kan være på en anden lastvogn) afhængigt af brug og krav, eller i en ny stationær anvendelse.

Når batteriets ydeevne ikke længere fuldt ud opfylder anvendelsesformålet, udskiftes batteriet. Vi mener, at et batteri har nået slutningen af sin første levetid på din lastvogn, når den maksimale brugbare energi er ca. 80 % af den oprindelige kapacitet. Varigheden af denne første brug anslås til mellem 6 og 10 år, afhængigt af anvendelsen.

Hvad sker der med et batteri, der fjernes? Flere operationer giver dette batteri et andet liv. I henhold til den diagnose, der er udført på et defekt batteri, er det muligt kun at udskifte de defekte moduler (cellepakke) for at genoprette ydeevnen tæt på det oprindelige niveau og forlænge batteriets levetid, som derefter vil blive brugt i et andet liv. Det er det, vi kalder rekonditionering.

Det er også muligt at renovere batteriet fuldstændigt ved at udskifte alle modulerne. Batteriet bliver derefter genfremstillet. Det betyder, at det kan genbruges i stedet for at blive genbrugt i utide.

Når batteriet er renoveret, opbevares det på vores lagre og er klar til at blive leveret til montering på en lastbil.

batteries on a Renault Trucks E-Tech D truck

Hvad sker der med batterierne, når de er udtjente?

For at reducere batteriernes miljøpåvirkning betydeligt gør vi alt for at bruge dem i hele deres levetid og endda i andre aktivitetssektorer. Når deres første levetid er udløbet, tager vi dem til genbrug til en anden anvendelse. Batterierne eller deres brugte moduler har stadig en betydelig energilagringskapacitet og kan anvendes til stationære energilagringsformål, f.eks. i ejendomssektoren. Der er masser af muligheder for genbrug, og deres anden levetid kan vare mellem 10 og 15 år. Det er det, vi kalder genanvendelse, og det er en integreret del af vores tilgang til cirkulær økonomi.

Vi har også oprettet et netværk for eftermontering sammen med vores partner Neotrucks, der tilbyder ombygning af en dieselbil til et elektrisk køretøj.

Hvad er der forbundet med genanvendelse af batterier?

Når batterier ikke længere har tilstrækkelig effektivitet til et andet liv (eller måske endda et tredje liv), sørger vi for deres genbrug. Genbrug er ekstremt vigtigt for den cirkulære økonomi og er i overensstemmelse med en ansvarlig tilgang til hele dekarboniseringsprocessen i din aktivitet. Når vi genbruger batterier, adskiller vi komponenterne, så de kan genbruges. Et af de vigtigste punkter er den genbrug af råvarer (grafit, lithium, nikkel osv.). De kan indsamles med henblik på genbrug i produktionen. Renault Trucks tænker dermed frem mod den europæiske lovgivning, som i 2030 kan kræve, at producenterne skal genanvende mindst 70 % af batteriets vægt.

De stoler på os

Delanchy Group indfører elektriske lastbiler fra Renault Trucks

Hver aften modtager 15 parisiske luksusbutikker deres leverancer med en elektrisk lastbil

Feldschlösschen : Siden 2013 har vores elektriske lastbiler givet os en konkurrencefordel

Kontakt os

Jeg accepterer, at Renault Trucks, når du sender denne formular, gemmer og opbevarer mine personlige oplysninger så længe som nødvendigt for at vurdere de indsendte oplysninger og for at kunne kontakte mig igen om dette specifikke emne. Mine oplysninger kan også blive overført til Renault Trucks' partnere og distributører, som vil kunne behandle min anmodning.
Jeg accepterer at modtage nyheder og information om Renault Trucks produkter og arrangementer. Jeg vil kunne stoppe disse meddelelser i hver eneste e-mail, jeg modtager.
Set canonical URL
Off