Velkommen til Renault Trucks indhold
List of content
Hvilke typer energi er tilgængelige i dag til at drive en lastbil?
Elektromobilitet
Grøn energi
Sep. 29 2023
Hvilke typer energi er tilgængelige i dag til at drive en lastbil?
Der findes 4:
- Diesel
- gas
- Hydrogen
- Elektricitet
Lad os gennemgå dem en efter en for at se, hvilken der vil være den mest effektive til at reducere CO2 udledningen.
Bemærk, at alle de nævnte tal for reduktion af CO2-udledningen er beregnet fra vugge til grav, dvs. at de tager højde for al den CO2, der udledes, fra produktionen af energi og køretøjer til slutningen af køretøjernes levetid. Disse beregninger er foretaget for et 16-tons køretøj.
Biodiesel
Biodiesel, en fedtsyreester fremstillet af vegetabilske olier som rapsfrø, genererer 65% mindre CO2-udledning end fossilbaseret dieselbrændstof. Det kunne være et godt supplement til at afkarbonisere vejtransporten af varer. I dag er det tydeligvis en af de billigste løsninger.
Men brugen af biodiesel til vejtransport er begrænset af de begrænsede mængder, der er til rådighed, og produktionen kræver mere dyrkbar jord, hvilket kan betyde risiko for skovrydning og konkurrerer med andre sektorer, såsom fødevareproduktion.
I 2040 er det meget sandsynligt, at ikke mere end 10% af lastbilerne vil bruge denne type brændstof.
Syntetiske brændstoffer (XTL, HVO), andengenerationsbiobrændstoffer, giver yderligere reduktioner i CO2-udledningen. De udvindes af animalsk fedt, brugte olier eller skovbrugsrester og konkurrerer ikke med fødevarer. Men de mængder, der er tilgængelige i øjeblikket, er meget små og vil sandsynligvis forblive det i de næste par årtier, da mængden af brugbare råmaterialer er begrænset.
E-diesel, der produceres ved hjælp af vedvarende elektricitet, vand og CO2 fra atmosfæren, reducerer også CO2-udledningen med 65% sammenlignet med fossile dieselbrændstoffer. Men at gøre det tilgængeligt kræver massive investeringer, som stadig ikke er sikre.
Gas
Her taler vi om metan, som findes i to former: fossil naturgas og biogas, der produceres ved fermentering eller forgasning af organisk materiale (biomasse).
Fossil naturgas gør det kun muligt at reducere CO2-udledningen med 5% sammenlignet med diesel. Det er derfor ikke en levedygtig mulighed for dekarbonisering.
Biomethan eller biogas, der produceres ved fermentering eller forgasning af organisk materiale, udleder 75% mindre CO2 end diesel. Men de tilgængelige mængder af biogas er og vil forblive begrænsede. Derfor vil transportsektoren skulle konkurrere med andre erhvervssektorer om at bruge den, og prisen (4 gange højere end naturgas i 2019) vil sandsynligvis stige på grund af det sandsynlige fald i offentlige midler til produktionen.
Biogas udleder nitrogenoxider (NOx), hvilket vil diskvalificere den til brug i bycentre. Endelig er dens potentielle drivhusgaseffekt, som bidrager til den globale opvarmning, 86 gange så stor som CO2 over en 80-årig periode og kræver derfor meget nøje overvågning for at minimere risikoen for lækager under produktion og transport.
Omkring 10% af lastbilerne, sandsynligvis tunge langdistance- og entreprenørkøretøjer, vil sandsynligvis køre på biogas fra 2040.
Brint
Den brint, vi har adgang til i dag, kendt som grå brint, er produceret af fossil metan og udleder 14% mere CO2 end fossilbaseret diesel. Ved at skifte til grøn brint, der produceres ved hjælp af vedvarende, elektrisk drevet elektrolyse, vil det imidlertid være muligt at reducere CO2-udledningen med op til 62%.
Denne overgang vil ske langsomt og på bekostning af store investeringer, og vejtransporten vil stadig være på et punkt, hvor den konkurrerer med andre sektorer, som ikke har nogen anden måde at reducere CO2-udledningen på. Det kan ikke forventes at blive brugt i stor skala før det næste årti.
Brintbrændselsceller er den mest avancerede teknologi, der bruger denne energi i dag. Sådanne celler omdanner brint og ilt til elektrisk strøm. En alternativ anvendelse af brint er i forbrændingsmotorer, der kan bruge en mindre ren form og kræver mindre køling. Ulempen er dog, at sådanne systemer udleder en lille mængde NOx, hvilket gør deres anvendelse i byer usandsynlig, og de bruger en smule mere brint end brændselsceller.
Elektrisk kraft
I Europa er det i gennemsnit muligt at reducere CO2-udslippet med 55% ved at producere kulstoffri elektricitet fra vedvarende energikilder eller atomkraft sammenlignet med fossilbaseret diesel. I nogle lande, f.eks. Frankrig, kan besparelserne være helt op til 80%.
Teknologien til elmotorer er lige ved hånden, og batteriernes opladningsevne stiger støt.
El-lastbiler har ingen direkte udledningseffekter og er den mest effektive løsning på forureningsproblemer i byerne. De kan oplades om natten - uden for myldretiden - på enten en industriel, trefaset forbindelse eller en simpel ladeterminal, de kører lydløst, og de giver stor komfort for chaufførerne.
Selv om elektriske køretøjer fortsat er dyrere end dem, der kører på diesel, bliver forskellen hele tiden mindre, og nogle anvendelser, som f.eks. affaldsindsamling, er allerede fuldt konkurrencedygtige. Fra 2025 vil de samlede omkostninger ved at eje og drive en batteridrevet elektrisk lastbil til bykørsel være lavere end for en lastbil, der kører på diesel. På det tidspunkt vil alle former for bykørsel være dækket af elektriske lastbiler.
Elektrisk mobilitet, løsningen til CO2-neutral fragt
Nutidens industrilandskab er langt fra enkelt for transportoperatører: lovgivningsmæssige og økonomiske begrænsninger, begrænsninger i adgangen til bycentre, pres fra kunder, der kun ønsker at bruge miljøvenlige transportudbydere, hård konkurrence mellem udbydere, priskrige ... begrænsninger som disse gør det vanskeligt at vælge et passende køretøj, der kører på CO2-neutral energi.
Hos Renault Trucks valgte vi at blive elektriske tilbage i 2010, ganske enkelt fordi elektriske batterikøretøjer er den mest bæredygtige og mindst CO2-intensive løsning i de kommende år.
For vores kunder, der har valgt elektrisk mobilitet, er balancen mellem positive og negative virkninger også gunstig, med argumenter som forsvinden eller drastisk reduktion af forurenende emissioner (CO2, NOx, støj), større komfort for chauffører og forbedret image for deres virksomheder.
- En "vugge til grav"-analyse af lastbiler, af deres samlede driftsomkostninger, af deres brugervenlighed og af tilgængeligheden af kulstoffattige brændstoffer har fået os til at forudse brugen af de fire tilgængelige brændstoftyper i 2023 i følgende proportioner i 2040:
- 0% af lastbilerne bruger fossilbaseret diesel eller naturgas.
- Op til 20% af lastbilerne kører på biobrændstoffer til de tungeste anvendelser (langdistancekørsel, tungt byggeri osv.).
- Omkring 80 % af lastbilerne vil være udstyret med enten genopladelige elektriske batterier eller dekarboniserede brintbrændselsceller til de mest krævende anvendelser. Den nøjagtige andel af brugen af disse to strømkilder er stadig ukendt.
Vores elektriske lastbiler er blevet masseproduceret på vores fabrik i Blainville-sur-Orne (Frankrig) siden 2020, og i dag har vi den næststørste flåde af elektriske køretøjer på vejene med mere end 600 lastbiler i drift. Ved udgangen af juni 2023 vil de mere end 8 millioner kilometer, de har kørt, have sparet 7.500 tons CO2.